آیا درمان میگرن با تزریق بوتاکس قابل درمان هست؟
نوشته شده توسط : ادمین

آیا درمان میگرن با تزریق بوتاکس قابل درمان هست؟

میگرن یکی از انواع سردرد ها می باشد که افراد زیادی به آن مبتلا هستند. هر فردی که به سردرد های میگرنی دچار می شود معمولا در فراوانی را تحمل می کند.زیرا سردرد های میگرنی همیشه با درد بسیار زیادی همراه هستند و با هر نوع مسکنی نیز درمان نمی شوند. امروزه بسیاری از پزشکان به بیماران خود پیشنهاد می دهند که برای درمان این بیماری اقدام به تزریق بوتاکس بکنند.

زیرا بوتاکس انتقال دهنده های عصبی که درد میگرن را از مغز ارسال می کنند مسدود می کند و باعث می شود افراد مبتلا به میگرن حداقل به مدت ۵ ماه سردردی را حس نکنند.

به همین منظور بسیاری از افرادی که میگرن مزمن دارند و در بیشتر روزها این درد باعث می شود نتوانند زندگی عادی خود را سپری کنند اقدام به تزریق بوتاکس می کنند. در جواب این سوال که درمان میگرن با بوتاکس امکان پذیر است؟ بهتر است بدانید که درمان قطعی میگرن با بوتاکس امکان پذیر نیست ولی می توان به صورت موقت و ماهانه چنین دردی را با استفاده از بوتاکس درمان کرد.

برای اطلاع از هزینه تزریق بوتاکس می تونید با کلینیک جلفا تماس بگیرید.

تزریق بوتاکس میگرن

تزریق بوتاکس میگرن

قبل از این که پزشکان به درمان میگرن با بوتاکس پی ببرند بیماران چنین چیزی را کشف کردند. شاید شما بپرسید که چگونه چنین چیزی امکان پذیر است. در این رابطه بهتر است بدانید در گذشته که به تازگی از بوتاکس برای از بین بردن چین و چروک ها استفاده می شد.

بسیاری از افرادی که به سردرد های میگرنی مبتلا بودند و چنین کاری را انجام داده بودند متوجه شدند. که بعد از تزریق به طور قابل توجهی میزان سردرد های آنان کاهش پیدا کرده است. وقتی که این بیماران چنین چیزی را با پزشکان خود در میان گذاشتند آنان نیز بر روی این موضوع تحقیق کردند و متوجه شدند که تزریق بوتاکس می تواند انتقال دهنده های عصبی را به طور کامل مسدود کند و باعث شود که هیچ گونه پیغامی مبنی بر درد میگرنی از مغز ارسال نشود. در واقع می توان گفت.

تنها درمانی که می تواند میگرن را برای مدت زمان زیادی درمان کند تزریق بوتاکس می باشد. بعد از کامل شدن تحقیقات پزشکان در مورد این نوع از تزریق و ارتباط آن با کاهش سردرد های میگرنی آنها تصمیم گرفتند که از این راه برای درمان بیمارانی استفاده کنند که از سردرد های مزمن میگرنی رنج می برند. زیرا این درمان برای بیمارانی که در طول ماه کمتر از ۱۵روز سردرد دارند مفید نمی باشد و تاثیری ندارد.

بنا به تشخیص و صلاحدید پزشکان مقدار بوتاکسی که برای انجام چنین کاری باید مورد استفاده قرار گیرد ۱۵۵واحد  می باشد که باید در ۳۱دوز تزریق شود. معمولا برای تزریق چنین دارویی ابتدا پزشکان ۷ ناحیه از سر و گردن را که عضلانی می باشند مشخص می کنند و تزریق ها را در این نواحی انجام می دهند. به طور معمول چنین افرادی باید در هر ۱۲هفته یک بار برای تزریق بوتاکس مراجعه کنند.

مراحل درمان میگرن با بوتاکس

افرادی که میخواهند برای درمان سردرد های میگرنی خود اقدام به تزریق بوتاکس بکنند نباید به هیچ وجه برای این تزریق به افراد ناوارد و آرایشگر ها مراجعه کنند. زیرا چنین تزریقی یک کار پیچیده می باشد.

که باید حتما توسط افراد ماهر و باتجربه ای مانند پزشکان انجام شود تا مشکلی برای افراد به وجود نیاید. زیرا تزریق های نادرست در این رابطه می توانند عواقب بسیار بدی را برای بیمار به همراه داشته باشند. چون اینگونه از تزریق ها باید در مناطقی بسیار حساس انجام شوند. برای چنین درمانی باید حتما مراحل بیان شده در زیر طی شوند.

● ابتدا باید بیمار به پزشک مراجعه کند تا پزشک مغز و اعصاب با انجام آزمایشات مختلفی نوع میگرن او را تشخیص دهد و مشخص کند که میگرن بیمار از نوع مزمن است یا نه. زیرا تنها برای میگرن های مزمن از بوتاکس استفاده می کنند.

● بعد از انجام این کار و تشخیص پزشک مبنی بر درمان با بوتاکس او میزان بوتاکس تزریقی را مشخص می کند و میزان تزریق بوتاکسی که در هر بار تزریق نیز باید مورد استفاده قرار بگیرد را نیز مشخص می کند.

● بعد از انجام چنین کاری معمولا یک بازه زمانی مشخص برای بیمار در نظر گرفته می شود تا او بتواند در زمان های معینی برای انجام چنین تزریقی مراجعه کند.

● اما معمولا بعد از انجام چنین کاری زمان تزریق بوتاکس فرا می رسد و پزشک نیز برای انجام آن ابتدا نواحی مورد نظر را که شامل: پیشانی، شقیقه ها، سرشانه ها، بالای گردن و پشت سر می باشند را مشخص می کند و بعد به این نواحی بوتاکس را تزریق می کند.

● معمولا هر جلسه درمانی کمتر از ۱۰دقیقه طول می کشد و نیاز نیست افراد زمان زیادی را برای اینگونه از درمان ها در نظر بگیرند.

نحوه تزریق بوتاکس برای میگرن

نحوه تزریق بوتاکس برای میگرن

بسیاری از افراد دوست دارند که با نحوه تزریق بوتاکس برای سردرد آشنایی پیدا کنند. اگر شما نیز جز این افراد هستید بهتر است بدانید که معمولا پزشکان برای انجام چنین کاری همانگونه که در بالا نیز اشاره کردیم. ۱۵۵واحد بوتاکس را در نظر می گیرند که به ۳۱ قسمت تقسیم می شود و در هر ۱۲هفته یک بار هر قسمت به بدن فرد بیمار تزریق می شود.

برای این که بوتاکس تاثیر گذار باشد و تاثیر مخربی را نیز به همراه نداشته باشد باید به نواحی خاصی تزریق شود. این نواحی همگی به  سر نزدیک هستند و دور ترین نقطه آنها سر شانه ها می باشند. اما زمانی که تزریق به شقیقه و پیشانی صورت می گیرد بیشترین تاثیر را دارا می باشد.

فواید بوتاکس برای میگرن

فواید بوتاکس برای میگرن

یکی از روش های کاربردی که میتواند با استفاده از یک مکانیسم کاربردی به طور ویژه ای باعث کاهش سردرد های میگرنی شود بوتاکس می باشد. بوتاکس برای درمان میگرن فواید بسیار زیادی را به همراه دارد که بهتر است حتما با آنها آشنا شوید.

کاهش درد

سردرد های میگرنی در بسیاری از مواقع با درد بسیار وحشتناکی همراه هستند. به طوری که بیمار علاوه بر سردرد دچار حالت تهوع می شود و نمی تواند دیگر هیچ گونه کاری را انجام دهد. اما زمانی که افراد بوتاکس تزریق میکنند. ماهیچه های آنان سفت می شوند و در برابر درد مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند. همچنین چون بوتاکس انتقال دهنده های عصبی را از بین می برد می تواند تا حد زیادی درد را از بین ببرد.

عوارض کم

زمانی که افراد به سردرد های میگرنی دچار می شوند برای کاهش درد خود از انواع مختلفی از قرص های آرامبخش استفاده می کنند که هر کدام از آنها دارای عوارض بسیار زیادی می باشد. اما تزریق بوتاکس به عنوان یک روش کمتر تهاجمی به حساب می آید که در طولانی مدت انجام می شود و کمترین عوارض را نیز برای بیمار دارد.

کاهش علائم میگرن

میگرن مزمن همیشه علائم بسیار زیاد و وحشتناکی را دارد. اما استفاده از بوتاکس باعث می شود که اینگونه از علائم بسیار کاهش پیدا کنند. همچنین این روش کمترین عوارض جانبی را نیز دارد.

کنترل همه سردرد ها

هنگامی که افراد برای کاهش میزان درد سردردهای میگرنی خود از بوتاکس استفاده می کنند. بوتاکس نه تنها باعث کاهش سردرد های میگرنی آنها میشود بلکه سایر سردرد های مزمن شان را نیز کاهش می دهد.

بهبود کیفیت زندگی افراد

چون تزریق بوتاکس باعث می شود که همه سردرد های افرادی که این تزریق را انجام می دهند از بین بروند. می تواند تا حد زیادی آرامش را به زندگی این افراد هدیه دهد و باعث شود که کیفیت زندگی آنها افزایش پیدا کند.

معایب بوتاکس برای درمان سردرد

معمولا تزریق بوتاکس برای درمان بوتاکس عوارض زیادی ندارد. اما این روش هم مانند دیگر روش های درمانی بدون عوارض نیست. اگر دوست دارید با عوارض و معایب بوتاکس برای درمان میگرن آشنایی پیدا کنید ادامه این مطلب را به خوبی مطالعه کنید.

حساسیت زا

معمولا افراد کمی هستند که به بوتاکس حساسیت دارند. اما با این حال بازم هستند افرادی که به این ماده حساسیت دارند و اگر به بدن آنها تزریق شود می تواند باعث ایجاد مشکلات جدی برای آنها شود. به همین خاطر یکی از مهم ترین عوارض این نوع از تزریق را می توان حساسیت زا بودن آن دانست.

کهیر

در موارد بسیار نادر مشاهده شده است که بعضی از افراد بعد از تزریق بوتاکس برای درمان میگرن کهیر زده اند. این مورد بسیار کم می باشد و تنها در افرادی دیده می شود که به بوتاکس حساسیت داشته باشند.

تورم

گاهی اوقات بعضی از افراد بعد از این که به بدن آنها بوتاکس تزریق می شود در ناحیه پای آنها ورم دیده می شود. این عارضه معمولا در افراد کمی دیده می شود اما با این حال میتوان آن را نیز جز عوارض بوتاکس برای درمان سردرد به حساب آورد.

کدام افراد می توانند از بوتاکس برای درمان میگرن خود استفاده کنند؟

بوتاکس دارویی است که از نوعی سم بوتولینوم برای فلج موقت عضلات استفاده می کند. بوتاکس به دلیل توانایی خود در کاهش چین و چروک های صورت شناخته شده است و همچنین نشان داده شده است که در برخی افراد از میگرن مزمن جلوگیری می کند. این درمان عمدتا برای کسانی که 15 روز یا بیشتر در ماه از سردرد رنج می برند استفاده می شود.

عوارض احتمالی بوتاکس سردرد

شایع ترین عوارض تزریق بوتاکس عبارتند از: تورم یا کبودی در محل تزریق. به طور استثنایی، دارو ممکن است به بافت های مجاور سرایت کند و مشکلاتی مانند افتادگی پلک، نامنظمی ابرو ها، خشکی چشم یا آب ریزش بینی بیش از حد ایجاد کند. این عوارض بیشتر در افرادی رخ می دهند که قبلاً از افتادگی چشم رنج می برند یا به سم بوتولینوم حساسیت دارند. گاهی اوقات، تزریق در محل کمی متفاوت می تواند این عارضه های جانبی را کاهش دهد.





:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 17 اسفند 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: